Az alvás szerepe

A címben szereplő kedves elköszönés lefekvés előtt valódi jókívánságokat tükröz részemről…

Mindenki alszik, az emberek és állatok egyaránt, vagy így, vagy úgy, állva, ülve, éjszaka vagy nappal, de az alvás mindenkinek szerepet játszik az életében. Közismert tény, hogy aludni muszáj, hiszen egy sor fontos élettani funkció megfelelő működéséhez járul hozzá. Az alvásmegvonás hatással van a teljesítményünkre, ráadásul minél tovább tart a megvonás, annál kevésbé vesszük észre, azaz nem tudatosul rosszabb teljesítményünk. Ez komoly jelentőséggel bír azok számára, akik azt gondolják, hogy 4 órás alvással előnyre tesznek szert. Ha folyamatosan kevesebbet alszunk, egy idő után észre sem vesszük, hogy romlik a teljesítőképességünk, közben pedig egyre csak hanyatlunk. Ráadásul az alvásdeficit nem pótolható. Alváskutatók azt állapították meg, hogy a hét közben felgyűlt alváshiány rossz hatással van az ember anyagcseréjére, és az okozott kár nem orvosolható azzal, hogy a hétvégén megpróbáljuk behozni a lemaradást. Az alvásmegvonás nem pusztán a motoros készségek és a szellemi teljesítmény vonatkozásában okoz romlást, hanem számos más testi, egészségbeli területen is.

Rövidebb élet

Elégtelen mennyiségű alvás következménye lehet, hogy nő a gyulladások, kardiovaszkuláris betegségek, stroke kockázata, fokozódik a depresszióra való hajlam, lerövidülhet az élettartam. Érdekes összefüggést fedeztek fel az alváshiány és a magányosság között is. „Az alváshiány változásokat idéz elő az agyban, amelyek megváltoztatják az ember viselkedését és érzelmeit, miközben romboló hatással van fontos anyagcsere folyamatokra, továbbá negatívan befolyásolja az immunrendszerrel kapcsolatos génexpressziót” – mondja Matthew Walker. „Ennek eredményeképpen a keveset és rosszul alvó emberek egy idő után kerülni fogják a másokkal való társas érintkezést”.

Elhízás

További következménye az alvásmegvonásnak, hogy átalakulhat a bélflóra, ami elhízáshoz vezethet, megváltoznak a táplálkozási szokásaink, ami szintén súlygyarapodást okozhat. Amikor fáradtak vagyunk, könnyebben választunk egészségtelen, magas szénhidrát tartalmú ételt, ráadásul többet is fogyasztunk belőlük. A rossz alvás a hormonegyensúly felborulásához is vezethet. Többek között az éhségérzetért, és a jóllakottság érzéséért felelős hormonok, a ghrelin és a leptin termelése borul fel. Ennek következtében jobban érezzük az éhséget, viszont kevésbé azt, hogy elegendő mennyiséget ettünk. Nassolni vágyunk, de nem érezzük, hogy mennyi az elég. 

A táplálkozási szokásaink megváltozása a szervezetünk természetes ciklusának felborulása miatt következhet be. Mivel más időpontban érezzük magunkat éhesnek, a főétkezések ideje eltolódhat, ami késői vacsorázáshoz vezethet, ami a legtöbb esetben egy bőségesebb, laktatóbb étkezést fog jelenteni, ami után nehezen alszunk el, és/vagy többször felkelünk éjszaka. Ami ugye kialvatlansághoz vezet, és a kör be is zárult.

Pszichiátriai betegségek

Mindezeken kívül fontos megemlíteni azt is, hogy milyen fontos szerepet tölt be az alvás az agy glimfatikus rendszerében. A kutatók szerint a glimfatikus rendszer nélkülözhetetlen a felesleges anyagok eltávolításában, ugyanolyan fontos az agysejteknek, mint a tápanyagokhoz való hozzájutás. Ezért az alváshiány valószínűleg nagyon sok betegségben szerepet játszik, így a pszichiátriai betegségek kialakulásában, mint például a bipoláris depresszió vagy a skizofrénia.

Összefoglalva, az alvás az egyik legfontosabb dolog, ami hozzájárul szellemi és testi egészségünkhöz, a betegségek elkerüléséhez, a hosszú élethez.

Csatlakozz exkluzív Facebook csoportomhoz: Egészséges tudatosság – Ember, táplálkozás, mozgás

Olvasd el a cikk második részét is!

Kategória: Életmód

0 hozzászólás

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail-címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük