Mi okozza számodra a legnagyobb kihívást?

Mi az, amire úgy gondolsz, hogy akadályoz, nehézséget okoz, meggátol a célod elérésében? Egy nem reprezentatív felmérésemre adott válaszok alapján a falánkság, az időhiány, a fáradtság, a nassolás, a lustaság, a fásultság, az ülő munka, az evés szeretete, a rendszertelen időbeosztás, az információhiány, a lelki egyensúly megbomlása, az akaratgyengeség és a motivációhiány mind-mind megnehezíthetik a dolgunkat. A kihívások gyakoriság szerinti súlyozása után első helyezettnek kiáltom ki az időhiányt, mint a fogyás és életmódváltás elsődleges gátló tényezőjét. Szorosan követi a fáradtság, és kissé lemaradva ugyan, de a szintén hatalmas befolyással bíró ülő munka és az információhiány. Nem hanyagolható el az evés szeretete, az evés, mint örömforrás érzete sem. Az, hogy kinek mi a legnagyobb kihívása, egyénenként változó, ugyanakkor a felsorolt tényezők szinte mindegyike összefüggésbe hozható egymással, kölcsönösen hatnak egymásra, jellemzően erősítve a romboló hatást.

A fáradtság negatív hatásai

Ha fáradtak vagyunk, nehezebben koncentrálunk és hozunk tudatos döntéseket. Ilyenkor a szervezetünk a megfelelő működéséhez szükséges energiáit allokálja, irányítja és felügyeli a prioritást élvező szervrendszerek munkáját. Kényelmes, és kevés energiát igénylő választások felé terel minket. Ebből egyenesen adódik a „kinyitom a hűtőt és kiveszek valamit”, vagy „veszek valamit a pékségben”. Még a „rendelek valami normálisat” sem biztos, hogy képbe kerül, mert ahhoz szintén energiára van szükség, hogy megnézzük és kiválasszuk az egészséges opciót. Az meg, hogy előre megtervezzük a napi étkezéseinket, már végképp nem fér bele az „egyszerűen, gyorsan, kényelmesen” üzemmódba.

Fáradtan nagyon kiszolgáltatottak vagyunk, és a választásaink szinte biztos az egészségtelenebb ételek felé hajlanak, de minimum a szénhidrátdúsabbak felé. Mondjuk, hogy kinyitod a hűtőt, hogy a hirtelen rád tört éhséget csillapítsd (ami egyáltalán nem biztos, hogy valódi éhség), és ott illatozik egy hatalmas adag brassói aprópecsenye, mellette pedig csirkemellcsíkok bulguros zöldsalátával. Na mégis, melyiket választanád? A többség biztos, hogy a zsírosabb, laktatóbbnak vélt brassóira mozdulna rá, ami után még valami desszert is lecsúszna. A cukor pedig további cukoréhséget okoz, tehát nemsokára ismét a hűtő előtt állva találjuk magunkat. Pedig lehet, hogy nem is voltunk eleve éhesek. Mi van, ha csak nem iszol eleget? Sokszor értelmezzük félre testünk jelzéseit az éhségre vagy szomjúságra vonatkozóan.

Node a fáradtság is jön valahonnan!?

Ahogy a fáradtság számlájára írható egy sor további következmény (sokszor a nassolás, lustaság vagy akaratgyengeség is), az is valaminek az okozata. Fizikai kimerültséget számos dolog kiválthat, és nyilván több tényező befolyásolhatja, hogy kinél hol a határ. Tápanyag- és vitaminhiány esetén könnyebben elfáradunk, a kevés és/vagy rossz minőségű alvás pedig egyértelműen a kimerültséghez vezet. Az alvás fontosságáról bővebben ebben a cikkben olvashatsz. Hogy mit tehetsz a minőségi alvás érdekében, arról pedig itt írok.

A fáradtság nemcsak fizikai eredetű lehet, hanem mentális is. A túl sok stressz, megoldandó problémák, betegségek, párkapcsolati gondok, anyagi nehézségek mind-mind a mentális kimerültség állapotába taszíthatnak. A lelki egyensúly megbomlása ugyanazokat a rossz táplálkozási mintákat okozhatja, mint a korábban felsorolt fizikai fáradtság esetén jelentkező rendszertelenség, nassolás, és egészségtelen döntések sorozata. Az életmódváltásban betöltött szerepe a mentális egészségnek korántsem elhanyagolható. A Penthouse-modell stratégiájában kiemelt helyen foglalkozok azokkal a környezeti hatásokkal, melyek befolyásolják érzelmi állapotunkat, és ezáltal étkezésünket is. Persze az egyensúly kibillenése hosszú távon súlyos betegségek kiváltója lehet, ezeket nem kompetenciám vizsgálni, és orvosolni, „csupán” a tudatos életmód eléréséhez szükséges lépések vonatkozásában tartom fontosnak foglalkozni ezzel a különös jelentőséggel bíró területtel.

Időhiány…kihívás vagy kifogás?

A dobogós helyezéseket tekintve az időhiánnyal kellett volna kezdenem, de az összefüggéseket vizsgálva a fáradtság kiterjedtebb negatív spirált eredményez. Az időhiány több szempontból nehezíti meg az életmódváltást, a fogyás folyamatát. Nincs idő a friss alapanyagokat beszerezni, nincs idő megfőzni, előre csomagolni a munkahelyre, nincs idő a rendszeres mozgásra. De elgondolkodtunk már azon, hogy mennyi olyan tevékenységre szakítunk időt (vagy vesz el észrevétlenül), amit a fontossági sorrendben hátrébb pakolnánk? Azt figyeltem meg, hogy mindig annyi idővel gazdálkodok, ami abban az életszakaszban rendelkezésemre áll. A multinál töltött évek során is, amikor este 7-re értem haza, akkor is megoldottam valahogy a szervezést, az edzést, a kaját, a gyerekek ügyeit.

Hozzáteszem ez sikeresnek már csak azután volt mondható, amikor elegendő információm volt. Megismertem a cég közelében lévő ebédbeszerzési opciókat, és igyekeztem jól választani a céljaimat és egészségemet figyelembe véve. Hétvégén lehetőség szerint többféle kaját elkészítettem előre, adagokban bedobozoltam. A mozgás csak úgy ment, hogy megvolt a fix időpontom Daninál a FitBázisban, különben magamat este már nem tudtam volna rávenni arra, hogy otthon ugrabugráljak. Saját esetemben az információhiány jelentette az elsődleges kihívást, nagyjából egy évig kerestem a hiteles forrásokat, kísérletezgettem, próbálgattam, ismerkedtem az alapelvekkel – amiket aztán egy másik cikk kétségbe vont.

Az információ hatalmas érték. Tudássá beépítve és cselekvéssé formálva viszont eredményes is. Az együttműködési programok során pont arra is törekszek, hogy 3 hónap alatt információból használt tudás váljék.


0 hozzászólás

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail-címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük