Te hogy iszod a kávét? Feketén? Tejjel és cukorral? Ahányan vagyunk, annyiféleképpen isszuk ezt a remek nedűt. Egyszer naponta, kétszer, vagy akár többször; sokunk számára jelent a kávézás kikapcsolódást, énidőt, feltöltődést, ízélményt, megszokást, vagy akár csak egy gondolatnyi szünetet a rohanásban.

Ebben a cikkben nem arról fogok írni, hogy a kávézás jó vagy nem jó, kinek mennyi a javasolt vagy káros. Az, hogy maga a koffein kire hogyan hat, és hogy egyes hormontípusoknak ellenjavalt-e, ebbe nem szeretnék belemenni, mert egyrészt ez személyenként változhat, másrészt több mondatom kezdődne azzal, hogy “állítólag…”, meg hogy “úgy tanultam, olvastam stb…”. És különben sem célom senkit leszoktatni a kávézásról. Ellenben az nagyon is lényeges, hogy mivel egészítjük ki azt a csésze feketét. Olyan rejtett kalóriákat fedek fel, amivel esetleg ezidáig nem is számoltál. Ha eddig azt gondoltad, hogy a kávéval elfogyasztott tejet figyelmen kívül hagyhatod, mert olyan elenyésző mennyiségű, akkor nézd meg ezt a táblázatot.

Napi két kávé magas zsírtartalmú tejjel fogyasztva (1-1 dl-vel) éves szinten akár 5 kiló pluszt is jelenthet, ha nem számolunk vele. Durva, mi?

És mi a helyzet az édesítéssel?

Az egy teáskanál kristálycukor is bizony szépen összeadódik, napi két kávé esetén az felesleges 46 kalóriát jelent, ami éves szinten 2 kiló plusz! (Egy kis szösszenet a cukorról: A cukor egy olyan finomított vegyület, ami a természetben nem fordult elő soha, ezért a szervezet nagyon nehezen birkózik meg vele, főleg akkora mennyiségben, ahogy azt mi észrevétlenül ételeinkkel, desszertjeinkkel fogyasztjuk. Az édes íz erősebb függőséget okoz, mint a heroin, ugyanis dopamin elválasztást okoz, ami boldogság érzést kelt.

A cukor mindamellett, hogy a cukorbetegség, a metabolikus szindróma, valamint szív- és érrendszeri megbetegedések kialakulásáért sok esetben felelőssé tehető, egyik fő öregítő ételünk is. Amikor a cukor a szervezetünkbe zsírral vagy fehérjével találkozik, olyan végtermékeket hoz létre, melyek sejtszinten károsítják a testünket, ráncosodást, ízületi bántalmakat okozva, azaz öregítve. És hogy ennek mi köze van a testsúlyvesztéshez? Nos, az idős test jobban ragaszkodik a zsírokhoz, és amikor a szervezetben valami nem a legjobban működik, az energiákat nem a zsírégetésre használja a szervezetünk, hanem renoválásra. 

A méz közel sem tartozik az okosabb választások közé, tömege miatt 1 teáskanál dupla annyi kalóriát tartalmaz. Emiatt napi két kávé 1-1 teáskanál mézzel már 4 kiló felesleget is jelenthet számunkra.

Vegyünk egy általános példát, ahol emberünk napi két kávét iszik 3,5%-os tejjel, 1-1 dl-t belelöttyintve, 1-1 teáskanál cukorral. Ez éves szinten 7 kiló fölösleget jelenthet, ha nem veszi figyelembe. De fordítsuk meg! Éves szinten 7 kilótól tudna megszabadulni elvileg, ha elhagyná a tejet és a cukrot a napi két kávéjából (minden más tényező változatlansága esetén).


0 hozzászólás

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail-címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük